Propozycje ćwiczeń logopedycznych dla uczniów- (aktualizacja 17.06.2020)

przez admin

Szanowny Rodzicu!

Pobaw się w domu z dzieckiem i pomóż mu osiągnąć sukces w terapii logopedycznej ćwicząc przynajmniej 10 minut dziennie!

Do codziennych ćwiczeń możesz wykorzystać poniższe propozycje ćwiczeń i zabaw logopedycznych w domu!

Ćwiczenia języka:

  • Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je „zaczarowanym miejscem”, „parkingiem” itp. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
  • Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków halls (z wgłębieniem w środku) itp.
  • Zlizywanie nutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
  • Karuzela – dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
  • Słoń – ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony
  • Wahadełko –kierowanie czubka języka w kąciki ust.
  • Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
  • Wysuwamy język na brodę, zwijamy w „łyżeczkę” i chowamy do buzi.
  • Masaż języka–wysuwanie i cofanie języka przez lekko zwarte zęby.
  • Schodki –czubek języka dotyka górnych jedynek, górnej wargi,  a następnie nosa (buzia otwarta).
  • Masaż podniebienia–język jest masażystą i masuje podniebienie od zębów w stronę gardła i z powrotem.
  • Naśladowanie różnych zwierząt: ”krokodyl” –szerokie otwieranie buzi, wysuwanie żuchwy do przodu, naśladowanie „kłapania paszczą„ krowa” –naśladowanie przeżuwania trawy, -„zły pies” –zagryzanie górnymi siekaczami dolnej wargi, udawanie warczenia psa,-„wyjący pies” –naśladowanie wycia psa do księżyca (a-u, a-u),-„konik” –kląskanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy, -„kameleon” –jak najdłuższe wysuwanie języka i chowanie go do buzi, -„żabki” –robienie z buzi dużego balonu, -„króliczek” –próby utrzymywania kredki między górną wargą a nosem.

 

Odwiedzaj także ten post na naszej stronie internetowej, gdzie systematycznie zamieszczane będą kolejne pomoce do pracy z Twoim dzieckiem.

Pozdrawiam 

Diana Półtorak- Siembida- logopeda szkolny

27.03.2020

 

 

02.04.2020

Kochani ważne jest, aby utrwalać z dzieckiem wywołaną głoskę w domowym zaciszu. Poniżej przedstawiam Wam propozycje ćwiczeń do wykonania w domu związanych z głoską [CZ]. Co istotne! Należy pamiętać, aby podczas ćwiczeń nie mieszać szeregów.

Dla przypomnienia, w logopedii występują trzy szeregi:

  • Szereg syczący, w którego skład wchodzą głoski: s, z, c, dz
  • Szereg szumiący, w którego skład wchodzą głoski: sz, ż, cz, dż
  • Szereg ciszący, w którego skład wchodzą głoski: ś, ź, ć, dź

Przykładowe propozycje ćwiczeń:

Ćwiczenia domowe warto rozpocząć od usprawnienia narządów artykulacyjnych. Pierwszym ćwiczeniem jest cofanie czubka języka od górnych zębów w kierunku podniebienia miękkiego. Jako drugie proponuje delikatne żucie brzegów języka zębami trzonowymi. Dziecko może masować także czubkiem języka podniebienie, policzki, dziąsła (chodzi tutaj o uwrażliwienie czubka języka, który podczas artykulacji „cz” odbija się od wałka dziąsłowego).

Zabawnym ćwiczeniem może być naśladowanie dźwięków lokomotywy. Dziecko w szybkim tempie wypowiada cz – cz – cz – cz, przybliżając dłoń do wargi. Do ćwiczenia można dołączyć ruch bądź gesty. Aparat artykulacyjny dobrze rozgrzeje także szybkie i krótkie wypowiadanie zbitki t + sz.

Ćwiczeniem usprawniającym pamięć oraz utrwalającym poprawną wymowę „cz” jest przedstawienie dziecku ciągu wyrazów (3-5 wyrazów). Zadaniem dziecka jest zapamiętać wyrazy, w których interesująca nas głoska występuje i wypowiedzenie ich na głos np.

  • czapka, czapla, borówka, czytanka
  • czar, dar, czek, czad
  • biegacz, maczuga, kurczak, drukarka, czary

Można przeczytać także dziecku wiersz pt. „Leczo”

„Cztery marchwie w kawałeczkach, mąka, wody pół kubeczka. Dwie papryczki i kabaczek; Pieczeń pokrój w drobny maczek, Deczko czili, keczup damy I na ucztę zapraszamy!”. Zadaniem dziecka jest powtarzać wyrazy z głoską [cz] zawartych w wierszu.

Na koniec ćwiczeń proponuję kartę pracy z głoską [CZ] w roli głównej. Powodzenia 🙂

 

09.04.2020

Drodzy Uczniowie, dziś przygotowałam dla Was dwie kolejne propozycje ćwiczeń. Miłej zabawy!

  1. GRA „CO JEST W JAJKU?” na zbitki [tr-] i [dr-].

Gra dla dwóch graczy. Każdy ma swoją kartę w wersji wydrukowanej. Każdy gracz wybiera jedno jajko i zaznacza je w górnej linii (mniejsze jajka).

Następnie pierwszy gracz opisuje wyraz zawarty w jajku tworząc zagadkę np. jest to zwierzę, które mieszka na wsi. Zadaniem przeciwnika jest odgadnięcie i odpowiedzenie całym zdaniem „W jajku jest… krowa”. Po odgadnięciu zagadki gracz zaznacza duże jajko w koło lub znakiem „+”.

Wygrywa osoba, która odpowie na więcej zagadek.

(Źródło: internet Gabinet logopedyczny LOGOhelp)

2. WYKREŚLANKA WIELKANOCNA.

16.04.2020

Drodzy Uczniowie!

Utrwalanie prawidłowej wymowy bywa nużące, dlatego warto od czasu do czasu poćwiczyć przed komputerem lub wprowadzić zupełnie nowe pomoce do zabawy. Warto w tym celu skorzystać z podanych niżej linków, na których można znaleźć ćwiczenia online, ćwiczenia do wydrukowania i dużo ciekawych pomysłów na zabawy logopedyczne w domu. 

https://www.mimowa.pl/

http://ktotomowi.pl/gry

 

22.04.2020

Drodzy Uczniowie.

Dziś proponuję Wam ćwiczenia utrwalające wymowę głoski „r”. Mają one formę gry, której zasady opisane są obok planszy. Dobrej zabawy!

 
 
30.04.2020
 
Dziś utrwalamy głoski szeregu szumiącego.
Zapraszam!
 

07.05.2020

Dziś wyzwanie dla starszych dzieci pracujących nad prawidłową wymową głoski [r].

Karty-lustrzane odbicia do utrwalania głoski [r] w grupie spółgłoskowej [tr-].

Przyłóż lustro prostopadle do linii i odczytaj wyrazy.

Powodzenia!
 

 

14.05.2020 

Witajcie Uczniowie!

Dziś proponuję Wam językowe łamańce. Podejmiecie wyzwanie?

Spróbujcie przeczytać tekst bez pomyłki 🙂

Stół z powyłamywanymi nogami.

Drabina z powyłamywanymi szczeblami.

Panna Konstantynopolitańczykówna.

Na wyścigach wyścigowych wyścigówka wyścigową wyścignęła wyścigówkę wyścigową numer 5.

Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

W czasie suszy, szedł Sasza suchą szosą.

A na dokładkę:

Powodzenia! 🙂

 

21.05.2020

Dziś coś dla fanów gry Dobble – zabawa ćwicząca percepcję wzrokową.

 

28.05.2020

Dziś zapraszam Was na ćwiczenia przygotowujące do prawidłowej realizacji  głoski r).

                           

04.06.2020

Witajcie!

Dziś zapraszam Was do korzystania z materiałów do utrwalania głoski [k] jak…

17.06.2020
Dziś zapraszamy Was do interaktywnej gry online, w której zadaniem jest wyszukiwanie głoski Z w wyrazach. Powodzenia!